بررسي كامل انواع كابل ديجيتال

امروزه كابل‌هاي گوناگوني با ويژگي ‌هاي مختلف در امور ارتباطات و انتقال داده ها به كار گرفته مي‌شوند. با مطالعه اين مقاله كاربران به شكلي اجمالي اما مفيد با ويژگي‌هاي انواع مختلفي از اين كابل‌هاي ديجيتال آشنا مي‌گردند. كابل هاي ديجيتال در واقع همان كابل هايي اتصال هستند كه براي انتقال صدا و تصوير به كار مي روند. امروزه بسياري از تكنولوژي هاي همراه و غير همراه براي اتصال به ساير دستگاه‌ها احتياج به يك كابل رابط دارند و تا زماني كه اين ارتباط برقرار نشود، استفاده از آن وسيله هم بي معني خواهد بود. كابل‌ها يك يا چند رشته سيم يا طناب در كنار هم به صورت بسته، به‌ هم‌ پيچيده يا به‌ هم‌ بافته شده‌ هستند كه در دنياي ديجيتال، وظيفه دارند تا اطلاعات و يا انرژي را از مبدا به مقصد سيني كابل منتقل كنند. لطفا به ادامه اين مطلب دقت نماييد.

انواع كابل انتقال داده

كابل VGA

VGA در واقع حروف اختصاري عبارتي است با اين معنا «آرايه‌هاي گرافيكي و ويدئويي» اين نوع از كابل‌ها را مي‌توان به عنوان پرسابقه ‌ترين نوع كابل استاندارد ياد كرد كه همچنان نيز كاربرد دارند. سابقه كابل VGA به سال 1987 ميلادي بازمي‌ گردد. محل كاربرد اين كابل‌ها عموما تلويزيون‌ها و صفحه‌ نمايش‌هاي رايانه‌اي و همچنين كارت‌ هاي گرافيكي است. درگاه VGA داراي ۱۵ پين به صورت سه رديفي است البته در استاندارد ميني وي جي اي (Mini-VGA) تعداد اين پين‌ها ۱۴ و به صورت دو رديفي است. اين درگاه داده ‌هاي تصويري را به صورت آنالوگ منتقل مي ‌كند. داده‌هاي رنگ ‌ها متمايز از همديگر هستند، يعني داده ‌هاي مربوط به هر يك از رنگ‌هاي قرمز، سبز و آبي از طريق سه پين متفاوت ارسال مي‌شوند. پين‌هاي يك تا سه به ترتيب وظيفه انتقال داده‌هاي مربوط به رنگ قرمز، سبز و آبي را برعهده دارند.

انواع كابل ديجيتال

كابل DVI

اين نوع از كابل‌ هاي اتصال كه در واقع از تكنولوژي ديجيتال بهره مي‌ برند وقتي وارد بازار شدند به سرعت جاي اتصالات آنالوگ را گرفتند. آنها در واقع جانشين كابل‌هاي VGA شدند. كار اصلي اين كابل‌ها اتصال نمايشگرهاي ديجيتال به كامپيوتر بود. DVI يكي از رايج‌ ترين كابل‌هاي ويدئويي و پورت‌هايي است كه اين روز‌ها مي‌توانيد بر روي دسكتاپ ‌ها و يا مانيتور‌هاي LCD بيابيد. از نظر ظاهري اين پورت و كابل تا حدودي شبيه به كانكتور‌هاي VGA هستند، اما داراي ۲۴ پين مي ‌باشند و از سيگنال ‌هاي آنالوگ نيز همانند ديجيتال پشتيباني به عمل مي‌آورند.

كابل USB

اين نوع از كابل در واقع در دسترس‌ترين و پركاربردترين كابل‌ هاست. در تمام وسايل ديجيتالي دست‌ كم يك ورودي براي اين نوع كابل‌ها وجود دارد. توجه داشته باشيد كه تا به امروز سه مدل از اين نوع كابل ‌ها در بازار عرضه گرديده است. نسخه نهايي اين كابل‌ها امروزه مي‌تواند با سرعت 5 گيگ را پشتيباني نمايد. ضمنا اين كابل‌ها علاوه بر انتقال داده ‌هاي مد نظر كاربر به عنوان تامين كننده انرژي نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

كابل HDMI

اين نوع كابل‌ها در واقع كابل استاندارد روزگار ما هستند و كيفيت بسيار مطلوبي را ارائه مي‌دهند. ويژگي منحصر به فرد اين كابل‌ها در قياس با كابل‌هايي كه در بالا معرفي شدند قابليت انتقال صدا و تصوير به صورت همزمان است. در ضمن كار اصلي اين كابل‌ها نيز انتقال سيگنال‌هاي ديجيتال است.

كابل RCA

اين نوع از كابل‌ ها همان كابل‌ هاي رنگي‌اند كه زماني براي اتصال به تلوزيون بسيار پرطرفدار بودند. بايد توجه داشت كه اين اصطلاح اختصاري RCA در واقع به فلز رابط سر اين كابل‌ها اشاره دارد تا چيز ديگري. اين حروف اختصاري كوتاه شده نام شركتي است با اين عنوان: Radio Corporation of America كه اولين‌بار استفاده از اين كابل‌ها را همه‌ گير كرد.

كابلIDE

اين نوع از كابل‌ها در درون سخت ‌افزارهاي كامپيوتر كاربرد دارند. براي نمونه براي اتصال قسمت ‌هاي مختلف مادربرد يك كامپيوتر از آن‌ها بهره گرفته مي‌شود.

كابل ساتا SATA

اين كابل‌ ها در واقع به روز شده همان كابل‌هاي IDE هستند. اگر بخواهيم حروف اختصاري اين كابل‌ها را نيز باز كنيم به چنين عبارتي مي‌رسيم: Serial Advanced Technology Attachment . توضيح اين‌كه اين كابل‌ها نسبت به كابل‌هاي IDE كارايي مطلوب‌تري نيز دارند. براي نمونه انتقال داده‌ها دركابل ‌هاي ساتا سريع‌ تر انجام مي‌شود. اين كابل ‌ها داراي نوارهايي بلند و نازك‌اند كه در روزگار ما با اغلب كامپيوترها سازگاري دارند. در واقع كامپيوترهاي امروزي عموما با كابل‌هاي قديمي‌تري مثل كابل‌هاي IDE سازگاري ندارند.

فروشگاه سيني كابل

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد